Wysiłek fizyczny a pielęgnacja skóry, czyli wskazówki dotyczące pielęgnacji skóry przed, w trakcie i po treningach

EKSPERT Dr Dariusz Kłos 27.03.2018
Dbałość o kondycję fizyczną, wspomagającą niewątpliwie ogólny stan zdrowia spowodowała, że sale do ćwiczeń typu fitness są okupowane przez młodych ludzi. Trenowanie stało się modne, jak nigdy dotąd - w okresie zimowym przeważają treningi w zamkniętych pomieszczeniach, natomiast w miarę zwiększania się temperatury na zewnątrz, na ulicach pojawia się coraz więcej osób uprawiających jogging czy jazdę na rowerach. Wspomniana moda, ze wszech miar godna do naśladowania niesie ze sobą pewne ryzyko związane z wyglądem skóry- wysiłek fizyczny związany jest ze zwiększonym poceniem i wszystkimi jego konsekwencjami, częsta ekspozycja na promieniowanie słoneczne przyspiesza starzenie skóry i zwiększa ryzyko zachorowań na nowotwory skóry.

Co zrobić, aby pomimo codziennych treningów nasza skóra pozostała zdrowa? Pytanie to jest szczególnie istotne dla pacjentów z problemami skórnymi, takimi jak skóra skłonna do trądziku, z cerą naczynkową, trądzikiem różowatym czy też skórą wrażliwą (nadreaktywną). Nadmierne pocenie związane z wysiłkiem fizycznym zwiększa ryzyko zatykania porów skórnych i sprzyja rozwojowi wszystkich czynników związanych z patofizjologią trądziku. Cera naczynkowa czy też pacjenta z trądzikiem różowatym źle toleruje skoki temperatur, upał, mróz, gwałtowny wysiłek fizyczny, zwłaszcza taki, który związany jest z przegrzaniem twarzy. Skupiając się na ćwiczeniach fizycznych, łatwo jest zapomnieć o pielęgnacji skóry, stąd kilka wskazówek, które mogą pomóc w zachowaniu zdrowej skóry, pomimo wysiłku fizycznego związanego z treningiem.

Przed treningiem

  1. Naczelną zasadą przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń jest dokładne usunięcie makijażu. Makijaż blokuje pory skórne, poprzez mieszanie się z potem, co sprzyja zmianom trądzikowym.
  2. W przypadku treningu na świeżym powietrzu należy nałożyć lekki
produkt nawilżający z SPF≥ 15, o szerokim spektrum ochrony przeciwsłonecznej, w celu ochrony przed promieniowaniem słonecznym (ważnym jest, aby był to produkt o lekkiej konsystencji-ciężka sprzyja zatykaniu porów skórnych).

W przypadku ćwiczeń w pomieszczeniach zamkniętych korzystnie jest zastosowanie przed samym treningiem lekkiego produkt do nawilżania skóry, co zmniejszy utratę wody na skutek pocenia - ciężkie produkty mogą powodować zwiększenie ryzyka do powstawanie zmian trądzikowych. 

W trakcie treningu

  1. W każdym przypadku, a zwłaszcza w przypadku cery trądzikowej, powierzchnie sprzętu, który będzie używany do ćwiczeń należy oczyścić chusteczkami przeciwbakteryjnymi. Zmniejszy to ryzyko przeniesienia bakterii i potu innych ludzi na własną skórę.
  2. Podczas treningu należy unikać dotykania czy też wycierania twarzy dłońmi - zamiast tego należy użyć czystego ręcznika, delikatnie osuszając twarz - nie należy twarzy mocno wycierać, aby zapobiec mechanicznym podrażnieniom.
  3. Nie wolno zapominać o odpowiednim nawadnianiu podczas treningu, w celu uzupełnienia wody, jaką traci się wraz z potem. Nawadnianie jest bardzo istotne w celu utrzymania prawidłowej kondycji skóry.
Po treningu

  1. Po zakończonych ćwiczeniach należy jak najszybciej zdjąć przepocone ubranie, aby skóra mogła oddychać. Gorący prysznic wydaje się być kuszącą propozycją, ale zarówno gorąca woda jak i długa kąpiel pozbawia skórę naturalnego płaszcza hydrolipidowego. W związku z tym dużo lepszym dla niej jest krótki prysznic letnią wodą. W przypadku braku możliwości skorzystania z prysznica, koniecznie należy oczyścić skórę twarzy.
  2. Po prysznicu należy delikatnie osuszyć skórę czystym ręcznikiem.  Po intensywnym wysiłku nasze gruczoły mają naturalną tendencję do wydzielania większej ilości sebum - nie należy bezpośrednio po oczyszczeniu skóry twarzy nakładać jakiegokolwiek kosmetyku, ponieważ może to doprowadzić do zatkania porów skórnych.
Należy odczekać 5-10 minut, kiedy to skóra będzie miała temperaturę zbliżoną do pokojowej, a następnie nałożyć niewielką ilość preparatu nawilżającego.

Produkty do makijażu lepiej jest nałożyć po powrocie do domu -stosowanie zbyt dużej liczby kosmetyków tuż po zakończonym treningu może ją podrażnić i spowodować jej zaczerwienienie.

Zobacz również

EkspertKarolina Zwierkowska
16.04.2018

Dermokosmetyki na cellulit? Sprawdź wszystkie sposoby na gładką i jędrną skórę!

czytaj więcej
EkspertKarolina Zwierkowska
11.04.2018

Jak długo należy stosować jeden kosmetyk, aby mieć pewność, że działa i nam służy?

czytaj więcej