Dieta dla urody – co jeść zimą, by skóra zachowała promienny wygląd?

EKSPERT Karolina Zwierkowska 30.01.2019
Zimą naszej skórze nie jest łatwo. Zimny wiatr i mróz na zewnątrz, klimatyzacja i przesuszone powietrze w pomieszczeniach oraz smog sprawiają, że skóra staje się szara, wiotka i traci blask. By odzyskać promienny wygląd, najczęściej sięgamy po produkty kosmetyczne. Można jednak zrobić coś więcej – zadbać o dietę, która zadziała na skórę od środka. 

Dlaczego dieta jest ważna dla skóry?

Choćbyśmy kupowali najnowsze kosmetyki i regularnie poddawali się zabiegom upiększającym, bez odpowiedniej diety nasza skóra nie będzie wyglądała zdrowo. To, czego dostarczamy jej od środka, jest ogromnie ważne. Jest wiele składników, które mają korzystny wpływ na naszą skórę. Warto wymienić kilka najważniejszych, których źródła powinny stać się podstawą diety.

  1. Antyoksydanty – to cała grupa różnych związków, witamin i polifenoli. Ich najważniejszą cechą jest zdolność do neutralizowania wolnych rodników. Wolne rodniki z kolei to bardzo reaktywne cząsteczki, które uszkadzają komórki organizmu, w tym komórki skóry. Ich negatywne działanie jest konsekwencją nadmiernej kumulacji. Zbyt duża ilość wolnych rodników wytwarza się m.in. z powodu spożywania dużej ilości konserwantów z żywności czy pokarmów wysoko przetworzonych.
  2. Witaminy – ich upiększająca moc jest znana już od dawna. Witamina A spowalnia procesy starzenia, wzmacnia włókna kolagenu i elastyny. Witaminy z grupy B mają szerokie spektrum działania, ale te najważniejsze dla skóry to ujędrnianie i uelastycznianie; hamują także procesy zapalne. Witamina C bierze udział w wytwarzaniu melatoniny, zapobiega więc powstawaniu przebarwień; ma także właściwości antyutleniające. Witamina E działa przeciwzapalnie, łagodzi skutki działania promieni UV, ale także ujędrnia i uelastycznia skórę.
  3. Nienasycone kwasy tłuszczowe - zapobiegają przesuszeniu skóry, dbają o jej dobre nawilżenie. Ograniczają także negatywny wpływ toksyn oraz zwalczają negatywne skutki smogu, mrozu oraz wiatru.
  4. Składniki mineralne – do najważniejszych należą krzem, cynk, selen, wapń i potas. Poprawiają elastyczność skóry, zapobiegają zwiotczeniu i powstawaniu zmarszczek, a także zapobiegają wysuszeniu i trądzikowi.
 

5 produktów bogatych w składniki odżywcze.

Gdzie znaleźć te wszystkie składniki, które mają zbawienny wpływ na skórę? Najważniejsza jest różnorodność. Musimy zadbać o odpowiednią ilość warzyw i owoców w diecie, ale także kasz, nasion, orzechów oraz ryb i owoców morza. Dla ułatwienia wymieniamy 5 produktów, w których znajdziecie niemal wszystkie niezbędne do prawidłowego odżywienia skóry składniki.

  1. Marchewka. To „zwyczajne” polskie warzywo jest bogatym źródłem antyoksydantów, ogranicza więc rozwój wolnych rodników. Działa też ochronnie przeciwko promieniowaniu UV, które zimą jest równie groźne jak latem. Zawiera duże ilości witaminy A, która sprzyja regeneracji i pobudza pracę fibroblastów, które produkują kolagen. A jak wiadomo kolagen jest niezbędny dla utrzymania jędrności skóry.
  2. Brokuł. To przez wielu niezbyt lubiane warzywo jest prawdziwym źródłem piękna. Zawiera m.in. flawonoidy, które wykazują działanie przeciwzapalnie oraz antyalergicznie, witaminę A, która działa przeciwstarzeniowo  oraz witaminę  C. Jest także źródłem antyoksydantów. To tylko kilka powodów, dla których warto uwzględnić brokuły w swojej diecie.
  3. Ryby morskie i owoce morza. Są świetnym źródłem kwasów omega-3 i 6 oraz witamin E i D. Nienasycone kwasy tłuszczowe to lekarstwo dla skóry w okresie zimowym, ponieważ zapobiegają zaczerwienieniu i przesuszeniu oraz zwalczają negatywne skutki smogu. Z kolei owoce morza to bogate źródło cynku, który przeciwdziała trądzikowi oraz chroni przed utratą wilgoci.
  4. Orzechy. Orzechy to przede wszystkim bogactwo tłuszczów nienasyconych, witamin z grupy B oraz witaminy E. Przykładowo 30 gramów orzechów laskowych zaspokaja aż 80% dziennego zapotrzebowania na witaminę E.
  5. Gorzka czekolada. Jest też coś na deser. Gorzka czekolada, dzięki zawartości flawonoli, działa przeciwutleniająco. Wygładza także skórę i chroni przed szkodliwym działaniem słońca. Należy jednak pamiętać, że to dość kaloryczna przekąska. Dlatego jedzcie czekoladę z umiarem i wybierajcie taką, o jak największej zawartości kakao.
 

 „Dieta” kosmetyczna, czyli jak dbać o skórę od zewnątrz.

Skóra na zdrowej, zbilansowanej diecie będzie wyglądać promiennie i długo zachowa młodość. Zimą nie możemy jednak zapominać o jej pielęgnacji i ochronie od zewnątrz. Szara, zmęczona skóra ze skłonnością do rozszerzonych porów to wynik wystawiania jej na skrajne temperatury – niskie na zewnątrz i wysokie wewnątrz. Przyda się jej więc zastrzyk składników aktywnych. Antyoksydanty, np. pretokoferyl będący prekursorem witaminy E, działają ochronnie, ekstrakt z czerwonych owoców to zastrzyk energii w komórkach skóry, a woda termalna ukoi i złagodzi podrażnienia. Warto także poprawić kolor skóry przy pomocy np. refleksów rubinu, które natychmiast dodadzą policzkom zdrowego, różowego blasku. Nie zapominajmy o oczyszczeniu i złuszczeniu naskórka, aby skóra mogła wchłonąć jak najwięcej składników aktywnych z kosmetyków. Warto postawić na produkt oczyszczający, który delikatnie odblokowuje pory, głęboko oczyszcza, absorbuje nadmiar sebum i złuszcza naskórek.

Zobacz również

EkspertKarolina Zwierkowska
09.01.2019

Makijaż karnawałowy dermokosmetykami? Najlepsze produkty do makijażu z apteki!

czytaj więcej
EkspertKarolina Zwierkowska
04.01.2019

Dłonie, usta, policzki - jak chronić naszą skórę przed wiatrem i mrozem?

czytaj więcej